30 januari 2020

Pollmann is klaar voor de nieuwe generatie

Op 23 september 2016 opende de nieuwe Pollmann servieswinkel in de 7Straatjes in Arnhem. De officiële opening door wethouder Ron König is op 21 oktober. PersPodium sprak met Anke en Nick Pollmann over de keuze voor de nieuwe locatie, het overnemen van het familiebedrijf en de toekomst van retail.

Combinatie online en offline winkelen

De nieuwe winkel van Pollmann laat een switch zien in de wijze waarop Pollmann haar klanten bediend. De winkel in de Kerkstraat in Arnhem, bekend als de 7Straatjes, is een verlengde van de webwinkel. Mensen oriënteren zich online en bezoeken de winkel voor persoonlijk advies. Op het kookeiland en de grote dinertafel in de winkel kunnen ze alles uitproberen. Vervolgens bezorgt Pollmann de aankoop desgewenst thuis.

Uitbreiding van de doelgroep

Eigenaren Nick en Anke Pollmann zijn verrast over het aantal bezoekers op de nieuwe locatie. De A-locatie in de hoofdstraat was drukker, maar in de 7Straatjes komt meer publiek binnen. Ze merken nu al dat meer jonge mensen de winkel bezoeken. De industriële look van de winkel slaat aan. “Zo zie je maar weer: de verpakking is minstens zo belangrijk als je product”, zegt Nick Pollmann.

Van magazijn naar winkel

De nieuwe winkel is gevestigd in het pand dat voorheen het magazijn was. Nu er nog maar één locatie met één etage is, zijn de logistieke processen versimpeld. Dat er minder opslagruimte is vormt geen probleem: leveranciers leveren tegenwoordig sneller. Ook zijn er drop shipping afspraken gemaakt.

Er was een flinke verbouwing nodig om van het magazijn een aansprekende winkel te maken.  Pollmann werkte hiervoor samen met architect Fons Kooymans. Nick Pollmann vertelt: “Hij is een vakman die het proces heel goed heeft begeleid en hij heeft het idee dat we hadden met de winkel goed vertaald naar concrete voorstellen.”

De toekomst van winkelen

Het ondernemersstel heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de berichten over winkels die verdwijnen. “We hebben nu de kans gehad om het zo in te vullen als wij denken dat retail moet zijn”, vertelt Anke Pollmann. “Dat is: online en offline met elkaar combineren. Het gemak van online en de service, het advies en de snelheid van offline.” Daarnaast winkelen mensen ook voor hun plezier. Pollmann wil een bezoek aan de winkel dan ook vooral leuk maken. “Ons product leent zich bij uitstek voor een mooie presentatie. Kom je voor een pan? Dan zetten we gerust twee verschillende pannen op het vuur, met in allebei een ei. Zo komt het product tot leven en kun je het echt testen.”

Nick en Anke Pollmann: de 4e generatie

“Winkels die sluiten zijn winkels die op de traditionele manier hun aanbod bieden. Als je nu nog moet beginnen met internet ben je te laat. Wij hebben de ervaring al.” Die ervaring is te danken aan de ouders van Nick Pollmann. In 1997 legde Wim Pollmann de domeinnaam servies.nl al vast. Hij begreep hoe belangrijk het was voor de toekomst van het familiebedrijf. Met de nieuwe winkel nemen Nick en Anke Pollmann de leiding over. Nick Pollmann vertelt over de overgang: “Ze vinden het heel leuk dat wij als 4e generatie het bedrijf voortzetten. Maar dat dingen veranderen is soms ook moeilijk natuurlijk. Als familiebedrijf denken we in generaties. Is dit bedrijf bestendig voor nog een generatie? Het antwoord was nee. Maar hoe dan wel?” Het antwoord komt op een dag als het stel samen het magazijn binnenloopt. “We zeiden: als we hier nou eens een winkel van maken. Na dat moment kwamen er veel ideeën en energie los: ik kon er niet van slapen. Maar inmiddels voelt het nieuwe concept heel logisch, dat stemt ons gerust dat we de juiste plannen hebben gemaakt. Vooral als ik jonge mensen binnen zie lopen en ik hoor ze zeggen: wauw, dit is gaaf.”

 

Dit artikel schreef ik in 2016 voor PersPodium, een nieuwsmedium voor ondernemers. In 2020 werd het nieuwsmedium opgeven. Zonde van de interviews met boeiende ondernemers. Daarom zet ik ze op mijn eigen website. Wil je meer weten over Pollmann? Kijk dan op servies.nl

Foto: Pollmann

0 Comments

Cancel Reply