1 februari 2020

Geen bowlingschoenen maar kluskleren: bedrijfsuitjes met een goed doel

Met collega’s klussen bij het woonzorgcentrum of op pad met een groep mindervaliden: maatschappelijke bedrijfsuitjes zijn populair. Zijn we de bowlingbanen zat of is er iets anders aan de hand? Eiso Frederiks van Zinnige Zaken spreekt van een ontwikkeling die dieper gaat.

Frederiks organiseert al 16 jaar maatschappelijke teamuitjes. Zijn bedrijf Zinnige Zaken is gevestigd in Arnhem. Samen met zijn collega’s rijdt hij het hele land door om de dagen persoonlijk te begeleiden. Frederiks merkt dat organisaties het steeds vanzelfsprekender vinden om hun medewerkers in te zetten voor de samenleving. Sterker nog: medewerkers vragen hun werkgevers er zelf om. De nieuwe generatie werknemers stelt maatschappelijke betrokkenheid bijna als eis om bij een bedrijf te willen werken.

Maar zitten al die zorgorganisaties wel op te wachten op een eenmalig dagje hulp?

De overheid trekt zich terug. Mede daardoor is er een toenemende vraag naar vrijwilligers. Een bedrijfsuitje is een eerste stap. Het is een laagdrempelige kennismaking met vrijwilligerswerk. Frederiks hoort vaak naderhand dat het medewerkers geraakt heeft. “Mensen ontdekken dat ze het verschil kunnen maken”, vertelt hij. Geregeld blijft het dan ook niet bij een eenmalig uitje. Zinnige Zaken begeleidt organisaties steeds vaker bij het structureel inzetten van hun expertise voor de maatschappij. Zo deed Frederiks onlangs een voorstel aan een call center om op rustige dagdelen eenzame ouderen te bellen voor een praatje. Een ander voorbeeld is de Nuon Warmtedag. Op deze dag steken de medewerkers van Nuon hun handen uit de mouwen. Via een sociaal platform dat hieraan gekoppeld is, is er ook naderhand contact en lopen persoonlijke initiatieven het hele jaar door.

Welke ontwikkelingen zijn er verder?

Organisaties hebben tegenwoordig beter door dat geld verdienen en iets voor een ander doen heel goed samengaan. Het is niet meer iets dat puur uit liefdadigheid gebeurt. Het levert een bedrijf daadwerkelijk iets op. Daden hebben meer PR waarde dan woorden. Het is goed voor de intrinsieke motivatie van medewerkers. Het maakt ze trots op het bedrijf waar ze voor werken. Bovendien draagt het bij aan de teambuilding en is het  leerzaam om even uit je dagelijkse rol te stappen. De directeur in kluskleren met een kwast in zijn hand, is ineens een heel ander mens. En tot slot, is een uitje dat je op deze manier invult WKR-vriendelijk.

Wat moet je doen – of vooral niet doen als je maatschappelijk verantwoord wilt ondernemen?

“Wij zeggen altijd: maak er geen hoogdravend gebeuren van. We werken niet met dikke consultancy rapporten die in een la verdwijnen. Begin gewoon met een uitje, dan zien we daarna verder.” Zo wordt MVO iets dat je wilt, niet iets dat je moet, legt Frederiks uit. “Als elke bedrijf één keer per jaar iets zou ondernemen, zouden we samen zeker een aantal maatschappelijke problemen uit de wereld kunnen helpen.”

 

Dit artikel verscheen in 2017 op PersPodium, een nieuwsmedium voor ondernemers. In 2020 werd het opgeven. Zonde van de interviews met boeiende ondernemers. Daarom zet ik ze op mijn eigen website. Wil je meer weten over Zinnige Zaken? Kijk dan voor alle actuele gegevens op zinnigezaken.nl

Foto: archief Zinnige Zaken

 

0 Comments

Cancel Reply