2 februari 2020

Sociaal ondernemen: geen commerciële strategie, wel een beter leven

In 2015 opende Boerderijcafé De Hooijmaat op het terrein van Stadsboerderij De Korenmaat in Arnhem Zuid. Het is inmiddels een vaste stek voor ouders die genieten van een goede cappuccino terwijl hun kinderen buitenspelen. Lennard De Ruijter is de man achter de sociale horecaonderneming, maar hoe komt een voormalig jurist op deze plek terecht?  

De Ruijter start zijn carrière als advocaat bij Dirkzwager en werkt daarna als jurist bij Arcadis.  Het zijn prachtige functies, maar toch knaagt er iets. “Ik was 35 jaar en vroeg me af: wil ik dit de rest van mijn leven blijven doen? Ik wilde meer voor mijn omgeving betekenen.” Een vriend wijst hem op de oproep van Gemeente Arnhem voor een horecaondernemer. Op enige affiniteit met de horeca na, voldoet De Ruijter helemaal niet aan de eisen. Maar het idee laat hem niet los en er ontstaat een plan voor een sociale onderneming  met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er komt een samenwerking met Ondernemersgroep Driestroom  tot stand en de gemeente Arnhem geeft groen licht.

Cliënten of medewerkers?

Cliënten van Driestroom kunnen bij De Hooijmaat een werkplek krijgen. Dat gaat boven verwachting goed. “We zitten bijna vol met cliënten”, zegt De Ruijter. “Al vind ik medewerkers een beter woord. Iedereen doet mee, iedereen is nodig.” Medewerkers hebben bijvoorbeeld een dagbestedingsindicatie of een budget vanuit de participatiewet. “Er gaat een hele wereld achter schuil, het duurde een tijd voordat ik daar in thuis was. Gelukkig heb ik daarvoor Driestroom.”

De Ruijter begeleidt medewerkers samen met zijn rechterhand Frank Tiebosch. “Het is zoeken, geduld hebben, aanpassen. Iemand komt hier binnen met een bepaalde achtergrond. Aan ons de taak om deze persoon weer langzaam te laten opbloeien.” Hij verbaast zich erover hoe het soms gaat in de zorg. ‘Hoe kan het dat je iemand zo weinig biedt, terwijl hij of zij zoveel méér kan? Een medewerkster bijvoorbeeld maakte hiervoor alleen maar kaas. Niet omdat ze dat wilde, maar ze had een dagbestedingsactiviteit nodig. Hier doet ze alles: bediening, kassa, schoonmaak. Ze kan het allemaal en ze vindt het super fijn om te doen.” De Ruijter ziet oprechte aandacht als de sleutel: “Je moet veel aandacht geven en echt luisteren. Moeilijker is het niet.”

Kies niet voor deze doelgroep als een commerciële strategie

Het heeft een keerzijde: al die aandacht maakt de bedrijfsprocessen niet bepaald efficiënt. Op elk moment van de dag kan er iets gebeuren, waardoor een medewerker blokkeert of in paniek raakt. Daar moet ruimte voor zijn. Het is dan ook vooral idealisme dat De Ruijter drijft om dit te doen. “Doordat ik er ben hebben zij een plek om te werken. Daar doe ik het voor.” Ondernemers die getrokken worden door de lage loonkosten waarschuwt De Ruijter: “Als je ook maar enigszins denkt dat het commercieel gedreven is, zou ik het niet doen. Integendeel: zorg voor een lange adem en zorg dat je bedrijfsresultaat er niet afhankelijk van is.”

Gastvrijheid is een lange termijn visie

Het boerderijcafé wordt goed bezocht, voornamelijk door ouders en grootouders die er graag met hun kinderen komen. Daar is de bedrijfsvoering op afgestemd. “Mensen ervaren een bepaalde relaxedheid. Je kunt alles tot op het dubbeltje nauwkeurig berekenen, maar dat heeft niks meer met gastvrijheid te maken. Ik wil dat mensen hier graag terugkomen.” Zijn filosofie werkt, gezien het aantal vaste gasten. Er zijn zelfs al bruidsparen die de locatie uitkiezen voor hun belangrijke dag.  Ook organisaties kunnen bij De Hooijmaat terecht voor bijeenkomsten, of voor het afnemen van koekjes en brownies.

Een leuker leven

De Ruijter ziet in de toekomst nog veel meer mogelijkheden. Maar eerst moet hij de tijd vinden om met al die ideeën aan de slag te gaan. De komende periode wil hij bestendigen wat er is ontstaan. “Ik ben een sociaal ondernemer. Ik ben dit begonnen omdat ik een leuker leven wilde, dat heb ik nu.” Als ondernemer werkt De Ruijter meer dan ooit. Maar het is nu anders. Zijn vier kinderen merken het ook. “Mijn oudste zei laatst: papa is veel leuker geworden. En dat klopt. Ik ben nu vol van mijn werk, heb dingen te delen aan tafel thuis.”

 

Dit artikel schreef ik in 2016 voor PersPodium, een nieuwsmedium voor ondernemers. In 2020 werd het nieuwsmedium opgeven. Zonde van de interviews met boeiende ondernemers. Daarom zet ik ze op mijn eigen website. Wil je meer weten over De Hooijmaat? Kijk dan op dehooijmaat.nl 

Foto: Fred Vredenberg

 

 

0 Comments

Cancel Reply